Φτάνοντας στη 18η Ιούλη του ’36 , οι πραξικοπηματίες φαίνονται να «αιφνιδιάζουν» σε πρώτη φάση την Δημοκρατική κυβέρνηση.Τα εισαγωγικά χρησιμοποιούνται γιατί, όπως ήδη σημειώθηκε, οι μεγάλες δόσεις αφέλειας που επέδειξαν οι ισχυρότερες δυνάμεις του ΛΜ απέναντι στον φασιστικό κίνδυνο δεν καταπίνονται εύκολα. Η δημοκρατική κυβέρνηση «αιφνιδιάστηκε» λοιπον ( με αποτέλεσμα σε κάποιες πόλεις οι φρουρές του τακτικού στρατού εύκολα αρχικά να αναλάβουν τον έλεγχο) αλλά ο λαός στους δρόμους αντιστάθηκε. Άοπλος αλλού, πρόχειρα οπλισμένος κάπου αλλού, στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη από την άλλη κατάφεραν ν’ανοίξουν τις αποθήκες οπλισμού και με καλύτερους όρους παλεύοντας να συντρίψουν τελικά τους στασιαστές.
Αλλού οι στασιαστές έχουν καλύτερη τύχη: η Σεβίλλη, κέντρο του ισπανικού αναρχισμού και μεγαλούπολη, κοντά στο Μαρόκο και τις στρατιωτικές βάσεις εξόρμησεις του φασισμού παραδίνεται παρά την απελπισμένη και ηρωική άμυνα των κατοίκων της – οι οποίοι για όλο το καλοκαίρι του ’36 θα μάθουν να ζουν με τον τρόμο των καθημερινών εκτελέσεων αμάχων, με την μαζική τρομοκρατία της «πρωινής περιπόλου» ( ήταν ομάδες ενόπλων που γύρναγαν στα χωριά ξημερώματα, όταν οι αγρότες πηγαίναν στα χωράφια τους κι εκτελέσουν επί τόπου όσους φόραγαν κόκκινα μαντήλια, όσους χαιρετούσαν με τη γροθιά – όσους έκριναν επικίνδυνους για το νέο καθεστώς). Στη Σεβίλλη εκείνες τις πρώτες μέρες δολοφονήθηκε κι ο Λόρκα.
Αλλά το πραξικόπημα είχε αποτύχει. Οι στασιαστές είχαν καταφέρει να «καταλάβουν» κάποιες περιοχές, αλλά σαν στρατός κατοχής κι όχι σαν νόμιμη κυβέρνηση. Η δε τελευταία , εξακολουθούσε να είναι αυτή που είχε προκύψει στις εκλογές του Φλεβάρη και εξακολουθούσε να υπάρχει στηριζόμενη -εκείνες τις πρώτες μέρες -στα υπολείμματα του ταχτικού στρατού και, κυρίως, στις μάζες των προλεταρίων -αγρότες, εργάτες – που έμπαιναν ορμητικά στην υπόθεση της επαναστατικής πάλης με τ’όπλο στο χέρι. Η λαϊκή αντίσταση στο πραξικόπημα σηματοδότησε μια επαναστατική κατάσταση.
Είναι επίσης κομβικό θέμα, για την αποτίμηση των γεγονότων ποια στιγμή ήταν η «επαναστατική κατάσταση».
Ο Κλαουντίν, περιγράφοντας το κλίμα στην Ισπανία το Φλεβάρη -Ιούλη ’36 είναι κάθετος:» (οι μάζες) έχοντας, από δω και πέρα, εμπιστοσύνη μόνο στις δικές τους δυνάμεις , κατέλαβαν τους δρόμους, και χωρίς να περιμένουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης άρχιζαν να εφαρμόζουν το πρόγραμμα του Λαϊκού Μετώπου από τα κάτω χρησιμοποιώντας επαναστατικές μεθόδους..Απελευθέρωσαν τους πολιτικούς κρατούμενους (…) και άρισαν το Μάρτη του 1936 να καταλαμβάνουν τη γη. Στα μέσα του ίδιου μήνα, άρχισε ένα κύμα απεργιών που προκλήθηκε από την πείνα, την ανεργία και τις φασιστικές προκλήσεις .Το απεργιακό κίνημα, από μήνα σε μήνα, μεγάλωνε.(..) Υπήρξαν μέρες που οι απεργοί έφταναν τις 400,000 ή 450,000. Και το 95% των απεργιών που έγιναν από το Φλεβάρη ως τον Ιούλη του ’36 κερδήθηκαν από τους εργάτες(..)» – τσιτάροντας εδώ μια σοβιετική ιστορία του ισπ. εμφυλίου από το Maydanik. Για τον Κλαουντίν η επαναστατική κατάσταση ήταν γεγονός από την επόμενη της εκλογικής νίκης του Λαϊκού Μετώπου.
Ο Gabrielle Ranzato στη δική του, πιο πρόσφατη, ιστορία του ισπ. εμφυλίου δίνει μια διαφορετική εκτίμηση: «Αντίθετα με ό,τι οι υποστηριχτές του καθεστώτος του Φράνκο υποστήριζαν επί δεκαετίες, καμία επανάσταση – κομμουνιστική, σοσιαλιστική η φιλελεύθερη – δεν βρισκόταν σε εξέλιξη τη άνοιξη και το καλοκαίρι του 1936. Κοινωνικές συγκρούσεις και βιαιότητες σημειώνονταν κυρίως στην ύπαιθρο. Με εξαίρεση τη Μαδρίτη στις πόλεις υπήρχε ηρεμία.Στα κύρια βιομηχανικά κέντρα της Ισπανίας -χωρίς τη συμμετοχή των οποίων κάθε επαναστατική δραστηριότητα θα ήταν αδιανόητη -δεν παρατηρήθηκε καμιά ιδιαίτερα σφοδρή σύγκρουση. Η Βαρκελώνη, η βιομηχανική πρωτεύουσα, ήταν τόσο ήρεμη, ώστε την ονόμαζαν «όαση της ειρήνης».
Δυστυχώς δεν έχω στα χέρια μου την ιστορία του Maydanik, ώστε να διασταυρώσουμε πού βρισκόταν ο κύριος όγκος των 400,000 απεργών που λέει , αν ήταν π.χ. στη θυελλώδη Μαδρίτη ή σε όλη την επικράτεια. Πάντως αν με τον όρο «ιδιαιτερα σφοδρή σύγκρουση» εννοείται κάτι σαν την εξέγερση της Αστούριας το ’34, κάτι τέτοιο δεν έγινε. Πουθενά στην Ισπανία οι εργάτες, είτε της CNT , είτε της UGT, είτε του ΚΚΙ δεν πήραν τα όπλα για να επιβάλουν ντε φάκτο μια κατάσταση «σοβιετικής εξουσίας». Ό,τι συνέβαινε δεν ήταν παρά μια «από τα κάτω» εφαρμογή του προγράμματος του Λαϊκού Μετώπου –και μάλιστα χωρίς να γίνεται κάποια προσπάθεια να χτυπηθούν αστυνομικά τμήματα, στρατόπεδα, ή να απαλλοτριωθούν τράπεζες. Η «κατάργηση του καπιταλισμού» που ισχυρίζεται ο Κλαουντίν -πέρα από το ότι ΔΕΝ γίνεται χωρίς «τσάκισμα του καπιταλιστικού κράτους» όπως λέει ένας νικηφόρος επαναστάτης, ο Λένιν – δεν έγινε πουθενά εκείνη την περίοδο. Ακόμα και οι συλλογικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν – δεν είναι μικρό πράγμα καμμιά αντίρρηση , ειδικότερα αν σκεφτεί κανείς ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εγκατέλειπαν τις βιοτεχνίες και τα εργοστάσιά τους άρον άρον και χωρίς να εισπράξουν αποζημιώσεις και τέτοια – δεν θα μπορούσαν να σημαίνουν κατάργηση του καπιταλισμού, παρά τις σημαίες που ανέμιζαν απ’έξω και παρά τα συνθήματα. Είναι απλό: μια επιχείρηση είτε θα πουλάει το προϊόν της είτε θα το μοιράζει. Αν το πουλάει, μιλάμε για καπιταλισμό. Αν το μοιράζει, θα πρέπει να εξασφαλίσει πρώτες ύλές για να ξαναμπει μπροστά η παραγωγή, καθώς επίσης , με κάποιο τρόπο, να ταϊσει τους εργάτες της. Αν όλα αυτά , με ένα μηχανισμό σχεδιασμού, της προσφέρονται μιλάμε για κομμουνισμό – και μάλιστα αναπτυγμένο κομμουνισμό, που ούτε στην ΕΣΣΔ είδανε. Αν για τις πρώτες ύλες πρέπει να πληρώσει, και για να αναπληρώσει την εργατική δύναμη πρέπει να δώσει μισθό, η παραγωγή της είναι «εμπορευματική». Καπιταλιστική. «Ατομικός» ή «συλλογικός» , ο ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης δεν μπορεί να κάνει τίποτε άλλο απ’το να κυνηγήσει το κέρδος.
Η διαπίστωση που κάνει στη συνέχεια ο Κλαουντίν περιέχει μεγάλο μέρος της αλήθειας, αλλά είναι τελικά εντελώς λάθος: «Ανάμεσα στο Φλεβάρη και Ιούλη 1936, εδραιώθηκε στην Ισπανία μια de facto κατάσταση «τριπλής εξουσίας»: η εξουσία της νόμιμης κυβέρνησης, που ήταν στην πραγματικότητα πολύ αδύναμη. η εξουσία των εργατών, των κομμάτων τους και των συνδικάτων τους, που εκδηλώθηκε ανοιχτά με τον τρόπο που περιγράωαμε. και τελικά, η εξουσία των αντεπαναστατών που (..) δρούσε προπαντός μυστικά, στους στρατώνες, προετοιμάζοντας το στρατιωτικό πραξικόπημα».
Το λάθος είναι ότι η εξουσία, παρέμενε αστική. Η Βουλή ήταν -είναι πάντα -ένας αστικός θεσμός. Η σύνθεσή της είχε προκύψει με αστικές εκλογές. Οι δικαστές παρέμεναν στις θέσεις τους -εντάξει οι γνωστοί δεξιοί είχαν πάρει μετάθεση σε επαρχίες και είχαν αντικατασταθεί από «δημοκρατικούς», αλλά ο Ποινικός Κώδικας, ο Αστικός, έμεναν ως είχαν. Κυρίως, ο στρατός ήταν ο ίδιος παλιός αστικός στρατός, με στελέχη γαλουχημένα στο πνεύμα του Βασιλιά, ή του δικτάτορα ντε Ριβέρα, με την ίδια μεσαιωνική δομή, των αριστοκρατών αξιωματικών και της πλέμπας κληρωτών. Το κράτος ήταν αστικό.
Η ιδιομορφία της περίστασης ήταν ότι η αστική τάξη της Ισπανίας είχε επιλέξει να μην χρησιμοποιήσει το κράτος της. Το κράτος της, όπως αυτό εκφραζόταν με τους θεσμούς του, το Σύνταγμά του, την κυβέρνηση κλπ. Η α.τ. είχε επιλέξει την τελειωτική «λύση» του στρατιωτικού πραξικοπήματος. Στην άκρη του όπλου δεν βρισκόταν οι «πραξικοπηματίες» αλλά η ισπανική πλουτοκρατία. Έχει δίκιο ο Κλαουντίν όταν μιλάει για «τριαδική» εξουσία κρίνοντας απ’τα φαινόμενα – μια και όντως προς τα έξω φαίνονταν ‘τρεις» πόλοι εξουσίας, ο καθένας με δικό του, σε χοντρές γραμμές, προσανατολισμό – αλλά η Ισπανία του Αθάνια ΔΕΝ ήταν η Ρωσσία του Κερένσκι. Η «τριαδική» εξουσία που βλέπει ο Κλαουντίν δεν ήταν η δυαδική εξουσία που είδε ο Λένιν το ’17. Η Ρωσσία το Φλεβάρη του ’17 είχε μια ανατραπείσα αριστοκρατία, μια αδύναμη αστική τάξη, οξυμένα κοινωνικά προβλήματα, ακόμα και επιβίωσης, κι ένα διαλυμένο κρατικό μηχανισμό. Η Ισπανία το Φλεβάρη του ’36 είχε μια αστική τάξη γερά δεμένη στις αγγλικές επενδύσεις, με ανοιχτό φλερτ με τον ιταλικό και γερμανικό φασισμό και το πιο αποφασιστικό κομμάτι του κρατικού μηχανισμού, το στρατό, συντριπτικά στο πλευρό της. Με δεδομένο ότι η λαϊκή πλειοψηφία ήταν άοπλη, με δεδομένο ότι η «επίσημη’ αστική κυβέρνηση ήταν ανήμπορη να βάλει κάτω το -εντός των πλαισίων «αριστερό» – πρόγραμμά της, με δεδομένη τη δυσαρέσκεια των μη εργατικών στρωμάτων -μικροαστοί σε χωριά και πόλεις -ένα ενδεχόμενο πραξικόπημα φάνταζε πολύ εύκολο να νικήσει και να τσακίσει το λαϊκό κίνημα.Αντίθετα , στη Ρωσσία του ’17 πέρασαν αρκετοί μήνες από το Φλεβάρη για να συνειδητοποιηθεί απ’την πολιτική ιδιοπφυϊα του Λένιν η πλήρης αδυναμία ανασυγκρότησης του «παλιού» κρατικού μηχανισμού, κάτω από τις «δημοκρατικές» σημαίες του Κερένσκι. Κάτι που ήταν ένα πραγματικό γεγονός.
Η «δημοκρατική κυβέρνηση» ήταν εγκαταλελειμμένη από την τάξη που ιστορικά έπρεπε να εκφράζει – και ήταν, μέχρι τη μαζική λαϊκή αντίσταση του Ιούλη του ’36 ανήμπορη να εκφράσει τους πόθους των προλετριακών μαζών που στήριξαν το πρόγραμμα του Λαϊκού Μετώπου. Από τον Ιούλη του ’36 η κυβέρνηση Azana ήταν ένα «σκιάχτρο» και το ζητούμενο, από τη στιγμή που ο λαϊκός αγώνας ήταν επαναστατικός ήταν η διαμόρφωση ενός επαναστατικού πανεθνικού κέντρου που να διευθύνει μέχρι τη νίκη την πάλη. Η ισπανική επανάσταση έπρεπε να φτιάξει το δικό της «Επαναστατικό Διευθυντήριο» τη δίκη της Συνέλευση των Σοβιέτ.
19 Σεπτεμβρίου, 2009 at 5:39 μμ
σωστος ο r5!
Ερωτήσεις: 1)Το POUM είναι αποκύημα της φαντασιας του Λόουτς?
2) Ποιος ο αριθμιτικος συσχετισμος παρατακτών δυνάμεων στα 2 στρατόπεδα? Και ποιος αναμεσα σε κομμουνιστές και αναρχικούς?
Παντως τις μεγαλυτερες σπέκουλες απο αναρχικούς τις ακούω πάνω στο θέμα της βοήθειας της ΕΣΣΔ!
9 Οκτωβρίου, 2009 at 12:51 μμ
Ασχετο.
Εχουν εκδοθει 2 βιβλια του Ενρικε Λιστερ, διοικητη της 11ης μεραρχιας (του 5ου Συνταγματος?) και κατοπινου στρατηγου της ΕΣΣΔ(παρασημοφορημενου κατα την αντισταση στο Λενινγκραντ).Υπαρχει περιπτωση να δημοσιευθει κατι απο αυτα? Nuestra guerra (1966) και Memorias de un luchador (1977)
10 Οκτωβρίου, 2009 at 2:05 μμ
@ουγκ ουγκ
1) όχι. το poum υπήρξε. Το ψέμα στην ταινία του Λ. είναι ότι ο εμφύλιος -την περίοδο ’36-’37 – δεν διεξαγόταν στη Βαρκελώνη ούτε στην Αραγωνία. Το «θέταρο» ήταν η Μαδρίτη και η χώρα των Βάσκων. Οι τροτσκιστές , πέρα ότι είχαν συγκεντρωμένη όλη τη δύναμή τους στην Καταλωνία (στη Λέριδα συγκεκριμένα) δεν πήγαν στην πρώτη γραμμή – εκτός από μια δυο περιπτώσεις ήσσονος σημασίας ήταν απόντες από τις κρίσιμες μάχες. Λόγω μεγέθους και λόγω στρατηγικής. Ο εχθρός τους ήταν η Δημοκρατική κυβέρνηση.
2. Τί παρατακτές δυνάμεις? άλλοι ήταν οι συσχετισμοί τον Ιούλη του ’36 άλλοι το ’37 κ.ο.κ.
..Οι αναρχικοί τώρα..αυτή είναι η δουλειά τους. Ο Ντουρρούτι πάντως σοβιετικό όπλο κράταγε..
@νίκος
Τα κηνυγάω αυτά τα βιβλία φίλε μου και μόλις βρω κάτι θα ανεβάσω. Είναι πάρα πολύ σπάνια..
11 Νοεμβρίου, 2009 at 1:56 μμ
Σε συνεχεια του προηγουμενου δε ξερω αν θα σε βοηθησει η παρακατω σελιδα: http://personal.telefonica.terra.es/web/colectivolister/ να βρεις τα βιβλια του Λιστερ, δυστυχως εμεις που δε γνωριζουμε ισπανικα επαφιομαστε σε εσενα, καλη επιτυχία.
11 Οκτωβρίου, 2009 at 2:50 μμ
Ένα άλλο που κυκλοφορεί ευρέως, του Beevor, το έχεις κοιτάξει καθόλου; Αν και λογικά θα είναι ψιλομούφα από πολιτικής άποψης…
12 Οκτωβρίου, 2009 at 9:53 πμ
Ναι το χω διαβασει του Beevor και κινειται στην αντικομουνιστικη γραμμη οτι παλι φταιει ο Στάλιν!!!
Τωρα διαβαζω του Χιου Τομας αλλα και παλι δε πιστευω οτι θα ειναι πραγματικα αντικειμανικως.
η αυτοβιογραφια της Ιμπαρουρι που μπορει να βρεθεί?
12 Οκτωβρίου, 2009 at 9:58 πμ
Δες λίγο στο βιβλιοπωλείο «ΙΣΤΩΡ».
(αν και… θα με προλάβεις 🙂 ).Έχουν και ιστοσελίδα..
11 Οκτωβρίου, 2009 at 6:19 μμ
ναι ισως το χω εγώ κάπως απλοϊκα στο μυαλό μου και συγκρίνω (τελείως ανόμοια) με τον ελληνικό εμφύλιο που ο συσχετισμός δυνάμεων ήταν παγιωμένος με 20.000 μαχητες περίπου των οποίων ο αριθμός αυξομειωνόταν ελαχιστα λόγω συνθηκών.
Μιας και ειμαι αδιάβαστος ως προς τον ισπανικο εμφύλιο, το ερώτημα στο έθεσα για να καταλάβω αν η μάχη στην ισπανία δόθηκε και χάθηκε με τόσο άδικο για τους δημοκράτες συσχετισμό όσο στην ελλάδα.
12 Οκτωβρίου, 2009 at 9:50 πμ
@ άθλιος
Το βιβλίο του Beevor είναι αντάξιο των πονημάτων Καλύβα -Μαραντζίδη. Είναι κατώτερο από του Hugh Thomas και με δεδομένες τις «περγαμηνές» του συγγραφέα δεν το συνιστώ.
@ ουγκ ουγκ
Όχι δεν ήταν τέτοια τα νούμερα. Πρέπει να συνυπολογίσεις και τον αριθμό των διεθνών ταξιαρχιών, καθώς επίσης και να κάνεις τη διάκριση ανάμεσα στους μάχιμους και τους ένοπλους: ένοπλοι ήταν πολλοί, αλλά στο μέτωπο δεν πήγαιναν όλοι.
Το ΚΚΙσπανίας πάντως, που τα μέλη του ήταν στο μέτωπο είχε 30,000 οργανωμένους το Φλεβάρη του ’36 και 300,000 το Μαρτη του ’39
12 Οκτωβρίου, 2009 at 11:05 πμ
Πολύ ενδιαφέροντα κείμενα φίλε r.q. και, κατά την ταπεινή μου γνώμη, σε γενικές γραμμές εύστοχη η ανάλυσή σου. Αναμένω με ενδιαφέρον τις συνέχειες (αν υπάρξουν) όταν δηλαδή πιάσεις τα πιο ζουμερά γεγονότα.
Θα ήθελα να μου πεις γιατί θεωρείς το Beevor επιπέδου των δύο τσαρλατάνων που αναφέρεις. Συγκεκριμένα, με επιχειρήματα, τι ανακρίβειες ή λανθασμένα συμπεράσματα βρίσκεις. Αν δεν συμφωνεί με δικές σου προϋπάρχουσες πολιτικές ταυτίσεις ή αν η ιστορική του προσέγγιση δεν χωράει σε θεωρητικά σχήματα της αρεσκείας σου, λυπάμαι, αλλά τούτο δεν συνιστά ικανοποιητικό επιχείρημα. Εγώ το θεωρώ ανώτερο του Thomas (αυτός κι αν έχει «περγαμηνές», αν έχεις υπ’ όψιν σου το έργο του για την Κούβα), καθώς ο Beevor συμπεριλαμβάνει στοιχεία που έφερε στο φως η έρευνα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες. Και σαφώς δεν λέει ότι «για όλα φταίει ο Στάλιν», αλλά ούτε βγάζει λάδι τον «πατερούλη» και την με το αζημίωτο παρέμβασή του στην Ισπανία.
Είσαι εν μέρει σωστός όταν λες ότι το POUM δεν πήρε μέρος σε σημαντικές μάχες. Όντως οι σφοδρότερες μάχες μέχρι τα μέσα του 1937 έγιναν στη Μαδρίτη και πέριξ αυτής, αλλά και στις βασκικές επαρχίες. Το POUM είχε τοπική επιρροή στην ανατολική Ισπανία καθώς ήταν κατ’ ουσία συμμαχία μία ομάδας Καταλανών αντισταλινικών κομμουνιστών και ενός τοπικού αριστερού αυτονομιστικού κόμματος. Βέβαια υπήρξαν αψιμαχίες στην Αραγωνία όπου συμμετείχε και η πολιτοφυλακή τους. Άλλωστε η ταινία του Loach (που και μένα δεν με ενθουσιάζει, όχι επειδή έρχεται κόντρα στην όποια ιδεολογία μου, αλλά επειδή δεν μου αρέσει ο μανιχαϊσμός μαύρο-άσπρο) βασίζεται στο αυτοβιογραφικό έργο του Orwell «Πεθαίνοντας στην Καταλωνία» όπου καταγράφει μικροεπιχειρήσεις και ατέλειωτες ώρες ψησίματος στον ήλιο στα χαρακώματα. Όταν οι κύριες μάχες μεταφέρθηκαν σε Αραγωνία-Καταλωνία (Μπρουνέτε κτλ.) οι δυνάμεις του POUM όντως δεν συμμετείχαν. Αυτό βέβαια δεν οφείλεται στο πόσο «ριψάσπιδες» κ.ο.κ. ήταν οι τροτσκιστές ή στο ότι ο εχθρός τους ήταν η δημοκρατική κυβέρνηση. Φάουλ αγαπητέ. Οφείλεται στο ότι, λίγο πριν, το Μάη του 1937, οι δυνάμεις τους είχαν ξεπατωθεί και οι ίδιοι είχαν σχεδόν προγραφεί στο όνομα του αγώνα κατά όσων Κ.Κ. και σοβιετικοί σύμβουλοι όνομαζαν «τροτσκιστές-ναζί». Κάποια απομεινάρια απορροφήθηκαν στο Λαϊκό Στρατό. Περιμένω να δω αν θα γράψεις για το πως στοιχειοθετοείται η πρακτορολογία εναντίον του POUM, πως πέθανε ένας κάποιος Αντρέου Νιν κτλ.
Δύο διορθώσεις
«Ισπανός Λένιν» δεν αυτοαποκαλείτο από μόνος του ο Καμπαγέρο. Τον είχε βαφτίσει έτσι η Πράβδα.
Η CNT δεν συνέπραξε με το Λαϊκό Μέτωπο επισήμως, δεν παρεξέκλινε της «αντιπολιτικής» γραμμής της. Όμως όλες οι πηγές συγκλίνουν ότι πολλά μέλη της έσπευσαν στις κάλπες για να το στηρίξουν και ότι η ηγεσία της έδειξε ευμένεια προς την Αριστερά στις εκλογές του 2/1936.
Για το παληκάρι που ρώτησε για τις παρατακτές δυνάμεις:
Στα τέλη του καλοκαιριού 1936 οι Δημοκρατικοί είχαν περίπου 150.000, ενώ οι δυνάμεις των Εθνικιστών ήταν περί τις 100.000. Βέβαια οι δεύτεροι ήταν πολύ καλύτερα εξοπλισμένοι, υπήρχε ήδη ροή στρατιωτικής ενίσχυσης από τους Ιταλογερμανούς.
Ένα χρόνο αργότερα οι δύο στρατοί είχαν μισό εκατομμύριο έκαστος.
Το 1938 – χάρη στις νέες κλάσεις που όπλισαν από τα εδάφη που έλεγχαν – οι Εθνικιστές πιθανόν να πλησίασαν το εκατομμύριο.
Πάνω από 30.000 άτομα στρατεύτηκαν στις Δ.Τ., κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, κομμουνιστές.
Α, και τα περί το που κατέληγε η σοβιετική βοήθεια και που όχι, δεν είναι σπέκουλα…
Και δύο σημειώσεις
Το ΚΚΙ, όπως σωστά γράφτηκε, πριν το πραξικόπημα ήταν σχεδόν σέκτα, με λίγες χιλιάδες μέλη. Γιγαντώθηκε μόλις ξεκίνησε ο πόλεμος.
Η CNT (αναρχική συνομοσπονδία) πάλι, είχε περί τα 2 εκ. μέλη το 1931-2 και ήταν ο χώρος με τη μεγαλύτερη επιρροή στην εργατική τάξη. Διατηρήθηκε αρκετά δυνατή στις αρχές του πολέμου και άρχισε να φθίνει με γοργούς ρυθμούς μετά τα «γεγονότα»…
Ο Claudin συγκρίνει την ελληνική και την ισπανική εμπειρία, αλλά και σχολιάζει πολύ επικριτικά το ρόλο της Σοβιετικής Ένωσης σ’ αυτές. Να περιμένουμε κάποια τοποθέτηση επ’ αυτού;
Συγγνώμη για το σεντόνι
12 Οκτωβρίου, 2009 at 12:53 μμ
Τί συγγνώμη, πλάκα κάνεις?
Πρόσεξε (..και όλοι δηλαδή):
δεν έχει τελειώσει το θέμα. Όσο περισσότερο το κοιτάω τόσο διαπιστώνω ότι ακόμα είμαστε στον πρόλογο. Αρκετά ζητήματα δεν πιάστηκαν, γιατί..πρόκειται να πιαστούν.
Σχετικά με Τόμας – Μπήβορ: οι έρευνες των τριών τελευταίων δεκαετιών με «κολλάνε» εμένα. Δεν είναι του χώρου αυτό το ζήτημα πάντως μια πολύ καλή μελέτη ενός Έλληνα του Θ.Σφήκα για τον ισπανικό εμφύλιο κάνει εκτεταμένη αναφορά για τη σχέση Αγγλίας – Ισπανίας την περίοδο εκείνη, από την οικονομική πλευρά των πραγμάτων. Αν δει κανείς τί ποσά ήταν επενδυμένα στην Ισπανία από Αγγλία μεριά, εξηγεί τη στάση της Αγγλίας στον εμφύλιο – και εξηγεί και την «αναθεώρηση’ από μεριάς άγγλων ιστορικών του στέμματος πολλών πραγμάτων τα τελευταία χρόνια.
Επίσης η διάκριση δεν είναι «αντικειμενικός» η μή. Είναι σχετικά πιο κοντά στην αλήθεια η μη.
Το ότι ήταν ενάντια στη δημοκρατική κυβέρνηση το POUM θα προσπαθήσω να τεκμηριώσω οσονούπω. Ακόμα και με γραπτά του Τρότσκι. Δεν τους χαρακτήρισα «ριψάσπιδες» πάντως.
Έχεις δίκιο για τον Καμπαγιέρο -μόνο που η Πράβδα «ακολούθησε» συνθήματα που ακούγονταν στην Ισπανία. δηλ. δεν είναι σωστό ότι η Πράβντα τον πρωτοβάφτισε – το σωστό είναι ότι το υιοθέτησε ( ..και έπρεπε να το σημειώσω κάπου όντως).
Ναι για τον Κλαουντίν συνολικά θα πάρω θέση.
12 Οκτωβρίου, 2009 at 4:34 μμ
Σωστή η παρατήρηση για τον Καμπαγέρο. Άλλωστε είναι καταγεγραμμένο ότι και ο ίδιος κοκορευόταν για το χαρακτηρισμό.
Έχεις δίκιο ότι ο Beavor περνάει επιδερμικά την ευθύνη των Βρετανών (και εν γένει των αστικών δημοκρατιών) για τα τεκταινόμενα στην Ισπανία και τις στρατηγικές τους επιλογές υπέρ των φρανκιστών. Έχω υπ’ όψιν μου μία κριτική της βρετανικής εμπλοκής από έναν Ισπανό ιστορικό της νέας γενιάς, βλ. E. Moradiellos, La perfidia de Albión, 1996 (σ. είμαι βέβαιος ότι διαβάζεις ισπανικά). Ο τίτλος τα λέει όλα. Έχει γράψει και άλλα για τη διεθνή διάσταση του ισπ. εμφ., γενικά θεωρείται αξιόπιστος.
Βέβαια το να θεωρείς a priori ότι κάποιος ιστορικός αναγκαστικά θα καλύπτει τις βρωμοδουλειές της χώρας του ή του πολιτικού χώρου της αρεσκείας του, δεν με βρίσκει απόλυτα σύμφωνα. Με την ίδια λογική, το ίδιο πράττει το Guerra y Revolucion en Espana του ΚΚΙ κ.ο.κ. Το θέμα δεν είναι η ούτως ή άλλως ανέφικτη αντικειμενικότητα, η ιστοριογραφία δεν είναι μαθηματικά. Είναι η κατά το δυνατόν επίτευξη μιας συνθετικής αφήγησης που λαμβάνει υπ’ όψιν τα δεδομένα και αναλύει αιτίες και αποτελέσματα. Μία διαλεκτική ανάλυση ας πούμε…
Είναι προφανές ότι ανήκουμε σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους, αλλά πάντα περίμενα να δω μία στιβαρή ανάλυση από – αν μου επιτρέπεις – ορθόδοξη κομμουνιστική σκοπιά, καθώς, όπως ξέρεις, πρόκειται για ένα ζήτημα που έχει καταστεί «σημαία» των ιδεολογικών σας αντιπάλων όλων των αποχρώσεων. Έχω μελετήσει το θέμα εκκινώντας καθαρά από ιστορικό ενδιαφέρον, αλλά θα ήταν ψευδές να πω ότι δεν έχω κάποιες προτιμήσεις (έχω ξεπεράσει πάντως το άσπρο-μαύρο). Διάβασα με ενδιαφέρον την τέταρτη συνέχεια, πας για μνημειώδη σειρά κειμένων. Καλή συνέχεια
12 Οκτωβρίου, 2009 at 5:17 μμ
«Με την ίδια λογική, το ίδιο πράττει το Guerra y Revolucion en Espana του ΚΚΙ »
Να σου πω κάτι? Δεν έχω καμιά αμφιβολία – αν και δεν το έχω στα χέρια μου – ότι αυτό κάνει.Αν κρίνω δε από τον Καρίγιο, που νομίζω ήταν στην επιτροπή συγγραφής του, η αξία του έργου αυτού αφορά κυρίως στο ότι είναι γραμμένο από πρωταγωνιστές και, στο ότι είναι η μόνη «επίσημη» εκδοχή του ΚΚΙ.
Καλή κακή άλλο θέμα..
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια -ειρήσθω εν παρόδω δε γυρεύω να γράψω κανά μνημείο περισσότερο τις δικές μου σκέψεις να τακτοποιήσω για το θέμα.
27 Απριλίου, 2010 at 12:40 μμ
Εικόνες και αφίσες και των 2 παρατάξεων πού μπορώ να βρω στο Ιnternet?
27 Απριλίου, 2010 at 1:34 μμ
πάτα εικόνες στο γουγλ και αναζήτηση spanish civil war ή σε οποιαδήποτε γλώσσα προτιμάς.
Υπάρχουν εικόνες σε κάποια σαιτ αποκλειστικά αφιερωμένα στον εμφύλιο αλλά έχουν κοπυραϊτ και δεν αντιγράφονται.