Η κοινωνία φορέας του θεάματος δεν εξουσιάζει τις υποανάπτυκτες περιοχές μόνο με την οικονομική της ηγεμονία.Τις εξουσιάζει σαν κοινωνία του θεάματος(…). Ορίζει το πρόγραμμα μιας διευθύνουσας τάξης κι εποπτεύει τη συγκρότησή της. Όπως παρουσιάζει τα ψευδοαγαθά που πρέπει να γίνουν ποθητά , έτσι και προσφέρει στους ντόπιους επαναστάτες τα ψεύτικα μοντέλα επανάστασης.Το θέμα που προσιδιάζει στη γραφειοκρατική εξουσία η οποία κυριαρχεί σε μερικές βιομηχανικές χώρες αποτελεί σαφώς μέρος του συνολικού θεάματος, σαν γενική του ψευδοάρνηση, και σαν στήριγμά του«. 

(Guy Debord: La societe du spectacle, Ελ.έκδοση «Εκδοτική Θεσσαλονίκης», 1986 μτφ.Β.Τομανάς, σελ.38 παρ. 57)

Κάποιες διευκρινήσεις από την αρχή: όσοι επισκέπτονται ταχτικά το βλογ, ξέρουν ότι ο R5 είναι κομμουνιστής. ΚουΚουΕς. Ίσως κάποιοι από αυτούς να έχουν αντιληφθεί ότι είναι καμιά φορά και διαβαστερός. Σε κάθε περίπτωση προσπαθεί – με συζητήσιμη αποτελεσματικότητα οπωσδήποτε -να διαμορφώνει σωστά συμπεράσματα.Σ’αυτή την προσπάθεια, καθένας που έχει πει κάτι μπορεί να συμβάλει. Εν ολίγοις , μπορεί να διαφωνώ με το πώς ο Debord στο πιο πάνω έργο βλέπει τη θέση της ε.τ. ως υποκείμενο της ιστορίας και το πώς χτυπάει το Μαρξ για οικονομισμό, αλλά  στο πως αναλύει ιδεολογικούς μηχανισμούς του κράτους με βρίσκει σύμφωνο.

Η γνώμη μου είναι πως το πολιτικό διακύβευμα σ’ότι έχει να κάνει με τη δολοφονία του Αλέξη είναι το γεγονός καθεαυτό ως εκδήλωση μιας συγκεκριμένης νοοτροπίας που καλλιεργείται στους μηχανισμούς καταστολής. Νοοτροπία που βλέπει τον εχθρό στο λαό, είτε αυτός διαδηλώνει, είτε κυκλοφορεί σε «ύποπτες» περιοχές, είτε ο λαός εξατομικεύεται σε μαχητικό φοιτητή, είτε σε αλλοδαπό λαθρομετανάστη κλπ. Νοοτροπία που έχει διαμορφωθεί στο έδαφος σειράς νομοθετημάτων, προερχόμενων από την Ε.Ε. – και τις ΗΠΑ – ήδη από το ’97 και μετ’αυξανόμενης έντασης από την 11 Σεπτέμβρη. Νομοθετήματα (δείτε πιο αναλυτικά εδώ) που δικαιολογούνται στο έδαφος μιας πολιτικής «αντιτρομοκρατικής». Η σχετική προσπάθεια δε, θεωρητικά σε επίπεδο νομικής επιστήμης, εξελίσσεται εδώ και χρόνια σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση: βήματα – γοργά – γίνονται στην κατεύθυνση της ποινικοποίησης του φρονήματος και δεν θα αργήσει η ώρα που ο εκθειασμός της κατάληψης ενός εργοστασίου θα επισύρει δίωξη με βάση αντιτρομοκρατικό νόμο, μια και η παρεμπόδιση οικονομικών δομών συνιστά πράξη τρομοκρατική σύμφωνα με την Ε.Ε.

Οι νόμοι υπάρχουν και δεν αμφισβητείται αυτό. Η προέλευσή τους επίσης. Ωστόσο όποιος γνωρίζει διαμορφώνει αντίληψη και -συχνά -μπαίνει στη δράση. Ο σκοπός του κράτους που νομοθετεί τέτοιους νόμους, και στα πλαίσια της συγκεκριμένης ιστορικά λειτουργίας του σ’ένα δεδομένο κοινωνικό σχηματισμό ( στα δικά μας: το κράτος του ελληνικού καπιταλισμού) είναι να αποκρυψει αυτή την αλήθεια από τους πολίτες. Σε πρώτη φάση. Έπειτα να τη δικαιολογήσει.Και σε τρίτη φάση να σπρώξει όσους αγαναχτούν κι οργίζονται σε κίνημα ελεγχόμενο, ανήμπορο δομικά να ανατρέψει το κράτος.

Φάση πρώτη: Πέπλο σιωπής. Το τί μας ετοιμάζουν αν ΔΕΝ το ψάξεις δεν το μαθαίνεις. Οι έγκριτοι δημοσιογράφοι δεν ασχολούνται με τέτοια θέματα.

Φάση δεύτερη: ένας μπάτσος δολοφονεί αναίτια ένα παιδί. Οργή, αγανάκτηση και θλίψη. Οι πρώτες αντιδράσεις είναι πάντα συναισθηματικές. Έπειτα έρχεται η λογική: ΓΙΑΤΙ; Είναι κρατική δολοφονία; Ναι, λέω εγώ. Για όλους τους παραπάνω λόγους. Γιατί όταν φτάνεις να θεωρείς τρομοκρατία την παρεμπόδιση της λειτουργίας «οικονομικών δομών» πρέπει και τα εκτελεστικά όργανά σου να είναι έτοιμα να χειριστούν τέτοιες καταστάσεις. Οι πιο ευεπίφοροι σ’αυτή τη λογική είναι και πιο «βιαστικοί». Έτσι ο κ. Κορκωνέας θεώρησε καλό να βγάλει το κουμπούρι του και να δείξει στα τσογλάνια «Ποιός είναι το αφεντικό».(για την ακρίβεια ο Κορκωνέας είναι υπάλληλος του αφεντικού, του καπιταλισμού επαναλαμβάνω). Πώς το κράτος το «δικαιολογεί»; (..όχι δεν φτάσαμε ακόμα στα επεισόδια..). Το δικαιολογεί βροντοφωνάζωντας ότι ΔΕΝ ήταν κρατική δολοφονία αλλά μια άτυχη στιγμή ενός ανεκπαίδευτου αστυνομικού, και τέλος πάντων χρειαζόμαστε καλύτερη αστυνομία.  Αυτά είπε τόσο ο κ. Πρετεντέρης, όσο και ο κ. Κοτρώτσος στην εκπομπή τους της Δευτέρας. Κι αυτό ήταν και το μόνο συμπέρασμα που ακούστηκε καθαρά σε μια εκπομπή στημένη (λέω εγώ) γι’αυτόν ακριβώς το λόγο: οι ασυναρτησίες έπεφταν βροχή, όσοι την είδατε ακούσατε τη Δαμανάκη να λέει ότι το κλίμα καλλιεργείται από τον…James Bond που έχει , λέει, License to Kill ( έλεος ρε πούστη μου!) , την κ. Πορτάλιου να λέει ότι εμείς αναλύουμε το κράτος με τη θεώρηση του Πουλαντζά , το νεολαίο του ΣΥΝ να γίνεται σάκος του μποξ κλπ. Το κράτος λοιπόν δεν φταίει – μας διαμορφώνουν τη γνώμη οι εντεταλμένοι του.

Τρίτη φάση: Το ψεύτικο μοντέλο επανάστασης.

Επανάσταση παίδες, ΔΕΝ είναι το Woodstock. Ούτε οι Sex Pistols. Ούτε ένα απορρυπαντικό π.χ. μπορεί να είναι επαναστατικό. Εμείς – εσείς, αυτοί – μπορεί να χρησιμοποιούμε τη λέξη ταυτίζοντάς τη με την καινοτομία και ξερωγώ, αλλά επανάσταση σημαίνει περνάω από το ένα σύστημα σχέσεων παραγωγής στο άλλο. Και φτιάχνω κράτος που αντιστοιχεί στο νέο σύστημα παραγωγικών σχέσεων. Δεν μπορείς να μιλάς σοβαρά για επανάσταση αν δεν στοχεύεις στην εξουσία, και δεν απαντάς στο ποιός για ποιόν -ποιός παράγει και ποιός καρπωνεται τον πλούτο.

Σαφώς, και η επανάσταση δεν είναι απλό πράγμα. Ο Λένιν την έκανε (οι κοινωνικές δυνάμεις που εκφράστηκαν πολιτικά από το Λένιν και τους μπολσεβίκους) όπως την έκανε το 1917, οι Γάλλοι την έκαναν όπως την έκαναν το 1789, επίσης το 1871, οι Σαντινίστας, οι Κουβανοί κλπ. Παντού η θρυαλλίδα ήταν ένα γεγονός «αυθόρμητο» -με την έννοια ότι η προυφιστάμενη κρατική εξουσία χρεοκώπησε μέσα σε μια νύχτα είτε για λόγους εξωτερικούς (πόλεμος) είτε για λόγους εσωτερικούς (διαφθορά). Τα αίτια είναι πάντα βαθύτερα -η αφορμή είναι που ποικίλει. Ενδεχομένως -δεν αντιλέγω -το μπουρλότο να το βάλει ο άδικος φόνος ενός 15χρονου. Αλλά επανάσταση κανείς αν λες, να σταματήσουμε να δουλεύουμε και να ζούμε μ’αυτό τον τρόπο και ν’αρχίσουμε να δουλεύουμε και να ζούμε με τον άλλο. Στη συγκεκριμένη συγκυρία της ιστορίας των κοινωνιών ο άλλος τρόπος είναι ο κομμουνισμός.

Κάποιος θα πεί: εγώ ρε φίλε δε συμφωνώ μ’αυτή την ανάλυση, πιστεύω ότι επανάσταση είναι ντου στους μπάτσους, κατάλυση της εξουσίας μεν, αλλά αντικατάστασή της από μια μη εξουσία. Γεια χαρά σου μάγκα, αλλά δυστυχώς για την πάρτη σου οι λειτουργίες της κρατικής συγκρότησης δεν αναιρούνται επειδή το θέλουμε. Απονεκρώνονται κάποια στιγμή γιατί καθίστανται περιττές, αλλά όχι κατά βούληση. Οι αναρχικοί στον ισπανικό εμφύλιο στήσαν, σ’όποιες περιοχές είχαν την πλειοψηφία, κράτος κανονικό. Άλλο πράγμα η ποιότητά του, και η αποτελεσματικότητά του ενδεχομένως, αλλά ποιος οργάνωνε την παραγωγή, ποιος διένειμε το προϊόν, ποιός χτυπούσε τον ταξικό εχθρό κ.ο.κ. – λειτουργίες δομικές ενός κράτους – όλα αυτά εκτελούνταν. Στήσαν κράτος οι αναρχικοί στην Ισπανία -και η ανημπόρια του να σταθεί έδειξε και τα ιστορικά όρια αυτού του ρεύματος.

Δεν είναι θεωρητική η κουβέντα. Απλά καταγράφω αυτά για να είναι, όσο γίνεται, ολοκληρωμένα κάποια συμπεράσματα. (μου.εσείς μυαλό έχετε δικά σας συμπεράσματα βγάζετε..).

Ο βρώμικος λοίπόν ρόλος του κράτους που βρίσκεται; Στην ολόπλευρη προβολή του αδιέξοδου ξεσπάσματος ως πρότυπο επαναστατικής δράσης. Δεν σας κάνει εντύπωση άραγε που αμέσως μας μιλήσανε – καλά η «Ελευθεροτυπία» τό’χει πάρει εργολαβία -για την εξέγερση της γενιάς των 700 ευρώ; Κι από κοντά το επαναστατικό BBC,οι λαοκρατικές Le Monde και Figaro, η εργατική El Pais , και ο τυπωμένος σε απαλλοτριωμένα πιεστήρια Spiegel; Μα, όσοι πληρώνονται με 700 γιούρα -και λιγότερα -είναι στη Θεσσαλονίκη, που ξέρω, δεκάδες χιλιάδες.. Κι οι περιθωριοποιημένοι αλλοδαποί πιτσιρικάδες άλλοι τόσοι. Θα είχε γίνει στάχτη και μπούρμπερη ο Εύοσμος, η Τούμπα, ο Επτάλοφος, η Πολίχνη. Όπως στάχτη και μπούρμπερη έγινε το Παρίσι το 1871. Όπως κάηκε το Παρίσι πέρσι τέτοιο καιρό.

Φόρα παρτίδα είναι το κόλπο: αγαναχτείς, είσαι κακοπληρωμένος, βλέπεις γύρω σου Βατοπαίδια, δικαστικά κυκλώματα, σου τάξανε λάϊφσταϊλ και χαϊλίκι, βλέπεις τη ζωή να απομακρύνεται. Θέλεις να «επαναστατήσεις». Έτσι θα το κάνεις. Φωτιά παντού. Δράσε αυθόρμητα. Ούτε βήμα παραπέρα όμως παραμονεύει ο …Στάλιν και το ΚΚΕ που «φοβάται» ότι δεν μπορεί να ελέγξει. Ενώ το κράτος από την άλλη δεν..φοβάται αυτό που δεν μπορεί να ελέγξει έτσι;

Τρέμει. Τρέμει το φάντασμα του Δεκέμβρη του ’44. Και να τελειώνουν τα παραμύθια.

Στο παιχνίδι ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με εξέγερση είναι χωμένοι όλοι: το ΛΑΟΣ -που μιλάει ήδη για τρομοκράτες – η κυβέρνηση, το ΠαΣοΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, που καθαρίζει για το σύστημα τη μπουγάδα: είστε η εξέγερση, είστε αυθόρμητο κίνημα όπως ο Μάης του ’68, εμπρός γενιά των 700 € κλπ. «Νομιμοποιεί» το παραμύθι του κράτους για ψευτοεπανάσταση.Την ίδια στιγμή, που όπως θυμάστε είχαμε πει και στην περίπτωση του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης ήδη από το Μάρτη, όπου είναι «εξουσία» λειτουργεί απεργοσπαστικά και κατασταλτικά.

Αυτά παίδες. Θέλει τσάκισμα η βρώμικη προσπάθεια του βρώμικου κράτους να καταστείλει προληπτικά σε ιδεολογικό και πολιτικό επίπεδο τα όποια (λιγότερα σήμερα πολλαπλάσια αύριο) επαναστατικά σκιρτήματα λαού και νεολαίας. Το χόντρυναν ήδη το παιχνίδι..